samedi 22 février 2014



Once upon a time….

... a little girl was crying and as her tears fell they turned to precious stones.
Once upon a time another little girl was enthralled by this tale and went in search of more.

After art studies and drawing landscapes with ink and charcoal, then a period of sewing, whilst all the time reading stories written by others. I've finally decided to write my own stories through the creation of jewelry pieces.

I live in a wonderful area where I can walk everyday on the seashore… and where a chance find of a sea urchin becomes an earring made of aluminum and beads.
I love these movements between the outside world as I see it and the transformation of materials. I work on this metamorphosis in my studio, which is also my reading cabinet. Aluminum, copper, beads, vintage jewelry, ceramic, glass… All these objects gathered through my wanderings become forms and textures that are telling me stories. It is as if a link exists between past and present, between craftsmanship and the story of an era, reach out to me through these collected materials. It's always highly emotional.

Salvaged treasures bring interesting challenges : they are used, tumbled by the sea, painted, rusted, scratched, they wear traces from their previous lives. I am fascinated by this transformation, this alchemy. Just as I was fascinated, back when I was a child, by salty tears magically transformed into precious stones.
I love to play with contrasts, hammered metal combined with a delicate bead, raw metal with a lace appliqué. My inspirations are mixed and unlimited, Art Nouveau, modern sculpture, mediterranean jewelry, cabinets de curiosités, mineral and botanical universes… I also remember family stories of lost treasures from my maternal great-grand-mother, and I imagined trunks of embroideries, laces and others marvels. Fashion magazines from the 1900s are all I'm left with and I still love browsing them. From my paternal grand-mother, I've inherited another lost treasure, my Spanish origins which partially resurfaced during a tour of Spain in 2005. Since then, I feel the call of this heritage has it seeps into my work from time to time. Finally I love the period from the Victorian era to the Roaring Twenties, I love the floral patterns, the use of mother of pearl and jet, this womanhood from another time.



When I design a piece, it is a world in itself.
Each jewelry piece has its own identity, so it can't be replicated. That's why I make one-of-a-kind pieces, even though I sometimes make some limited series, each piece is unique, because it has its own story.
Once upon a time, a pottery shard was left out by the sea and became a part of a necklace worn by a very pretty woman. She was told she was wearing art…

Welcome in the world of Lucie Tales.



When I was an art student, we had art courses and we had to write about our production, I found it was the most difficult part but as I was working on clichés landscapes I sidestepped the difficulty in writing a faux touristic text. As an assistant working in a Contemporary Art Center, I enjoyed very much writing communication supports for the media as well as for the visitors. For my etsy shop presentation and more generally about my activity as jewelry making, I tried different texts that I erased regularly finding each one worst than the preceding one. Until I speaked about my several attempts with my friend Lalie who offered to write something for me! So this text that you've just read was originally written in French by Lalie Walker, writer, and I translated it as I could (it was much more difficult than to translate some earrings description!) and my friend Marcia very kindly corrected it in good English.
In fact I never translate from French to English, I always write my descriptions or this blog post directly in English and then in French, I find it easier.
I like very much the text Lalie has written, I reognize myself in it. When I read her texte, it was like all the pieces of the puzzle were put together to form a coherent image. It made sense.

First picture is a bit of my vintage collection and abovemy latest brass earrings on the same postcard. Have you read this excellent post about Photographing items by SparrowSalvage? Her photographs are just awesome, her earlier post  about backgrounds was brillant too. When I read "Used to be that everyone was keen on the pure white background, though lately I'm seeing a rising trend in a dove grey backdrop. Don't fall for it. " I felt deeply concerned, my last background was exactly…. dove gray! I've read several times her posts and I must say I've got a lot of homeworks to do!!!

Quand j'étais étudiante en art, nous avions bien sûr des cours d'atelier mais aussi nous devions écrire sur notre production, c'était la partie la plus difficile. A l'époque je travaillais sur le paysage et ses stéréotypes, la construction culturelle de notre regard sur la nature et j'avais donc contourné la contrainte notamment en écrivant un pastiche de guide touristique. Plus tard, travaillant dans un centre d'art contemporain, j'aimais beaucoup la partie de mon boulot qui consistait à écrire les supports de communication à destination de la presse mais aussi des visiteurs. Pour la présentation de ma boutique etsy et plus généralement de mon activité de fabrication de bijoux, j'ai écrit plusieurs textes que j'ai effacé les uns après les autres les trouvant médiocres. Jusqu'à ce que je parle de mes tentatives de présentation à mon amie Lalie qu m'a proposé d'écrire un texte pour moi! Le texte ci-dessous est donc celui écrit par Lalie Walker, écrivain, que j'ai ensuite traduit en anglais comme je pouvais et que mon amie anglaise Marcia a corrigé en anglais-anglais. En fait je ne traduis jamais mes descriptions de bijoux ou même ce que j'écris ici du français vers l'anglais mais l'inverse. Je trouve plus facile d'écrire directement et dans un premier temps en anglais puis de traduire en français.
J'aime beaucoup le texte écrit par Lalie, je m'y rconnais. quand j'ai lu ce qu'elle avait écrit, c'est comme si toutes les pièces du puzzle avient été assemblées pour former une image cohérente. Le tout faisait sens.

Il était une fois
...une petite fille qui pleurait, et ses larmes se
transformaient en pierres précieuses.
Il était une fois une autre petite fille émerveillée par ce conte, et par les histoires en général.
Après avoir étudié l'art, période où je m'intéresse aux paysages en explorant le fusain et l'encre de chine, et après m'être initiée à la couture, tout en continuant à lire des histoires écrites par les autres, je décide enfin d'écrire les miennes en créant des bijoux.

Je vis dans une région magnifique où j'ai la chance de marcher chaque jour en bord de mer... et soudain un oursin devient une boucle d'oreilles d'aluminium et de perles.
J'aime ce mouvement entre ce que je vois dans le monde extérieur et le travail de transformation des matières. Je travaille à cette métamorphose dans mon atelier, qui est aussi mon cabinet de lecture.
Aluminium, cuivre, perles, anciens bijoux, céramique, verre poli… Ces matériaux récoltés au gré de mes flâneries deviennent des formes et des textures qui me racontent une histoire. Comme s'il existait une continuité entre hier et aujourd'hui, entre le geste et le récit d'une époque qui
parvient jusqu'à moi à travers ces matériaux récupérés. C'est toujours un moment émouvant.
Un matériau qui a déjà servi présente des contraintes intéressantes : il est érodé, en partie façonné, peint, rouillé, éraflé, il porte une empreinte en provenance de son autre vie. Tout ce travail de transformation, d'alchimie, me fascine, comme j'étais fascinée enfant par ces larmes d'eau et de sel qui soudain devenaient des pierres précieuses.
J'aime travailler les contrastes, le martelé avec la perle délicate, le métal brut avec un appliqué de dentelle. Mes sources d'inspirations sont nombreuses, et infinies ­ l'Art Nouveau, la sculpture moderne, les bijoux
nord-africains, les cabinets de curiosité, les paysages, les
vide-greniers... Je me souviens également que l'on parlait dans ma famille des trésors disparus de mon arrière-grand mère maternelle, et j'imaginais des malles de broderies, de dentelles et autres merveilles. Il ne me reste
d'elle que d'anciens journaux de mode des années 1900 que j'aime encore feuilleter. De ma grand-mère paternelle, j'ai hérité d'un autre trésor perdu, mes origines hispaniques qui me sont en partie revenues lors d'un voyage en Espagne en 2005. Depuis, non sans émotions, je vois cet héritage s'exprimer dans certaines de mes créations. Enfin, j'aime beaucoup cette période qui se déroule de l'époque Victorienne aux Années folles, pour ses motifs
floraux, ses matières nacrées, cette féminité d'un autre temps.

Lorsque je crée un bijou, c'est un monde en soi.
Chaque bijou doit avoir son identité, il n'est donc pas reproductible. C'est pourquoi je fais des pièces uniques, même si parfois je décline une série limitée, chaque bijou est différent puisqu'il a sa propre histoire.
Il était une fois un morceau de céramique rejeté par la mer qui devint un fragment de collier porté par une très jolie femme. On disait d'elle qu'elle s'habillait d'art...
Bienvenue dans le monde de Lucie Tales.

Texte écrit par Lalie Walker, écrivain



Boucles d'oreille en laiton et métal ancien rivetées, une variation des boucles d'oreille Coeur radieux

J'en profite pour vous informer que Lalie Walker débute une résidence à Saint-Nazaire au Centre de Culture Populaire et le 27 février aura lieu un apéro-rencontre à la maison des hôtes de Saint-Nazaire (Jardin des plantes)

11 commentaires:

  1. Lucie, this is a fantastic story and so well-written :) When will those antique bits of treasure find their way into your creations? Beautiful photos, too!

    RépondreSupprimer
  2. What an inspiring, wonderful text, your friend wrote about you, Lucie! it´s totally you!
    I can imagine the amount of work to translate this, I also write directly, and don´t translate from german, and an english teacher told me, this is the right way to do so.

    RépondreSupprimer
  3. Wonderful story your friend wrote!
    I also saw the blogposts of SparrowSalvage, and that style suits your items greatly!

    RépondreSupprimer
  4. love your story! it's unique just like your designs.

    RépondreSupprimer
  5. Beautiful story, Lucie. Your friend Lalie caught the core of your jewelry.
    And actually I did read the post in Sparrow Salvage this morning, later when I went to photograph one piece the first thing that came to my mind was the Love your background point. Very important indeed.

    RépondreSupprimer
  6. I enjoyed this post so much, Lucie--beautifully expressed in words and photos.

    RépondreSupprimer
  7. This narration is as engaging and lovely as your work. Always such a pleasure to visit your blog, Lucie. A calm breath of fresh air.

    RépondreSupprimer
  8. Such a lovely post, beautiful poetic writing and gorgeous photographs especially that first one! I want to pipe up though that I didn't necessarily mean a dove grey background is bad; it does make jewelry look beautiful, especially metal jewelry. I just meant that you shouldn't need to feel you have to use it because everyone else is, that's all. Personally though I think that middle photograph is divine. <3

    RépondreSupprimer
  9. Beautiful post Lucie. I got completely lost in it like a dream or story time. I agree with Sparrow, your photography is beautiful!

    RépondreSupprimer

J'adore lire vos commentaires, merci!
I love reading your comments, thank you!